søndag 14. desember 2008

3. søndag i advent

når jeg sitter på tbanen mandag morgen sammen med kjet og andre som jeg deler skolevei med, tenker jeg gjerne over hva jeg har gjort i helga, i tillegg til at jeg gjerne skulle ha hatt noen uker ekstra med hodet på puta. og jeg fortsetter gjerne å lure på dette gjennom resten av dagen min. hva fikk jeg egentlig ut av helga som gikk? jeg har ofte problemer med å finne et godt svar, for har jeg utviklet meg på noen som helst måte gjennom de dagene der mulighetene for dette burde være optimale? jeg kan ikke si at jeg har følt det spesielt ofte. utvikling er jo det vi tilsynelatende driver med i minst sju timer om dagen de vanlige ukedagene, så kanskje grunnen kunne være utmattelse? det er en påstand jeg i utgangspunktet kunne støtte, men sånn jeg føler det mandag morgen etter å ha satt meg på tbanen, er sannheten en helt annen. mandag er min tyngste dag. den dagen jeg føler behovet for helga som størst. jeg hadde trengt en pause fra helga for å hvile ut. man kunne annta at helgene miner er hektiske ut i fra det du nettop har lest, at jeg feter til hanen galer tre dager i uka, men dette er galt. helgene mine er ikke hektiske på noen måte. jeg har allerede sagt at jeg ikke får gjort noen ting i løpet av helga. jeg tar kanskje tbaneringen en runde, eller trikken til kjelsås og tilbake med kjet, kanskje jeg får forbedret mine ferdigheter i halo, som aldri har vært noe å skryte av, men nei, ingenting, sånn gennerelt, sånn jeg husker det.
denne og forrige helg kom det iallefall en blogg ut av helga, men jeg kommer ikke på noe mer enn det...
kjet og grollis, derimot, forteller gladelig om hvor kult de har det i helga. de drar rundt og treffer mennesker. reiser over ti minutter med tbanen, med et formål. mens vi andre, og særlig jeg, sitter og prøver å koble til internett via naboens nettverk, eller zapper de tjue kanalene på kabeltven opp og ned, utnytter de helga på en nyttig måte, enten ved å gjøre noe kult, eller å sitte hjemme og finne på kule historier om hvor kult de hadde det i helga. jeg føler meg ofte litt utelatt når jeg hører om dette. er ikke vi venner? jeg synes jeg har rett på å få være med når det skjer noe kult. "vi glemte deg, vi" har jeg hørt ofte, når jeg ringer og lurer på hvorfor ingen har ringt meg, ringer jeg alltid mens de skulle til å ringe meg.
i dag har jeg, bill, et menneske og kjet spilt halo3 og spist japp, sørlandschips og oboyis. er det en bra søndag? hvis ikke- hva gjør man i helga? hvor skjer alt det kule folk snakker om?
hvis dere lurer på noe ang. dette innlegget, er det bare å ringe meg en gang dere skal noe kult, så kan vi snakke om det da.

Ingen kommentarer: